diumenge, 1 de gener del 2006

Bons final i principi d'any

Ahir, per acomiadar l'any 2005, em vaig dedicar a esbrinar on era l'error que em donava un document de LaTeX amb la classe memoir i el paquet hyperref. Hi havia dues possibilitats: o passava de l'error i em quedava amb un pdf deficient o bé deixava d'utilitzar el paquet hyperref.

Però pensant-hi una mica més vaig trobar una tercera via, difícil i àrdua, però via al capdavall: buscar la solució a la documentació del paquet. I som-hi, ja em teniu cercant al totxo de 270 pàgines que és el manual de memoir a la recerca de solucions. Vaig fer el que s'ha de fer en un bon document fet amb LaTeX: anar a l'índex terminològic (no a la Taula de continguts) i buscar hyperref. Aviat vaig trobar la descripció del problema i al solució. La vaig provar tot seguit però no anava. Vaig tornar a mirar més documentació, els darrers afegitons i també se'n parlava de passada però no me'n sortia. I finalment, i a punt de deixar-ho córrer em vaig entretenir en llegir-me el readme. I vet aquí que hi havia la solució, la vaig provar i bingo! va funcionar.
Ara ja tinc l'hyperref treballant amb memoir i tots tan contents.

Avui, ja 2006, m'he dedicat a investigar en lloc d'avançar feina que em feia molta mandra. I ha estat prou reeixit:
  • m'he instal·lat el paquet TeX4ht al MiKTeX amb la pretensió que, en acabat, el podria arrencar des del TeXnicCenter. La primera part sense problemes: paquet instal·lat, però la segona no ha anat bé: no puc obtenir html des del TeXnicCenter, per mi que em falta configurar alguna coseta. Però em fa molta mandra llegir-me pàgines i més pàgines de manual fins a trobar-ho. Així que he provat el mètode directe, és a dir, la finestreta de sistema (una línia d'ordres que dirien en linux). He escrit l'ordre htlatex fitxer en un directori on hi havia un vell document ben estructurat i en pocs segons ja tenia un html d'allò més bonic. Però només un i jo volia secció per pàgina, tornem-hi: htlatex fitxer "html,4,section+,next" i ara sí: un munt de pàgines, fins al 4rt nivell (subsecció). He vist, a més que hi havia un full d'estils CSS associat i m'he entretingut en canviar el tipus de lletra i els marges, molt potent. Ara em queda, per altres estonetes, catalanitzar la barra de navegació i acabar de personalitzar el full CSS
  • l'altra ha estat la inscripció a del.icio.us on ja tinc un espai. Què és del.icio.us? doncs un lloc web on deixar els teus bookmarks i compartir-los. Aquesta compartició ve per l'assignació a cada lloc preferit d'una etiqueta (tag) o paraula clau. Aleshores quan els usuaris busquen llocs web amb aquelles paraules poden anar a a parar a un dels teus recomanats. És un altre nivell de valoració popular dels llocs webs molt interessant. No es tracta de fe cerques no selectives com fa Google que només busca una paraula clau en les pàgines webs d'un lloc. No, aquí es tracta que són persones (i no màquines) les que recomanen i assignen les etiquetes, per tant les cerques tenen un valor afegit. Molt potent i prometedor.