dijous, 13 de gener del 2005

La cuina de l'escriptura

En els meus viatges en metro m'estic llegint un llibre prou interessant que de forma casual ha caigut a les meves mans: es tracta de La cuina de l'escriptura d'en Daniel Cassany.
Explica, fins on he llegit per ara, el proceés de l'escriptura: com neixen les idees per un escrit? Diu que hi ha tècniques per afavorir-ho com ara la pluja d'idees, el prendre notes, el fer llistes de coses que volem dir, els mapes d'idees, etc.
Em fa reflexionar sobre el que faig jo quan escric i m'hi trobo retratat:
  • quan escric al blog ho faig tal com raja, sense pensar-m'hi massa (fins i tot amb faltes d'ortomecànica). És una escriptura que segueix el fil dels pensaments.
  • quan escric pels altres, seriosament, em faig primer un plantejament del que vull dir, de com dir-ho, organitzo molt més les idees i, finalment, m'hi poso. Una cosa més estrucaturada, vaja.
Aviat entraré en la qüestió de la claredat del llenguatge, però ja ha avançat algunes idees importants que fan que un text sigui entenedor i fàcil de llegir:
  • frases curtes i gens enrevessades.
  • llenguatge usual
  • important: el format per destacar paraules, idees, etc.
Espero treure'n profit.