divendres, 3 d’octubre del 2008

Iron

No sé què deu pensar en Richard Stallman del nou navegador de Google, el Chrome, però estic segur que res de bo. És ben coneguda la seva quasi malaltissa por a confiar les seves dades, per insignificants que siguin, a una gran companyia. Jo no la comparteixo del tot aquesta por, encara que una mica sí, una mica en fa pensar en un futur on tot pot estar controlat per un "Gran germà" omnipresent i omnipotent. Però això de moment és ciencia ficció i és el que em fa pensar que costarà d'arribar-hi. Però està bé que veus com la de l'Stallman ens avisin i ens facin malfiar, no podem abaixar mai la guàrdia.

Chrome és un navegador encara en fase beta pel que aposta Google. Si voleu saber per què un nou navegador, aneu a la pàgina de Google. Jo em quedo amb el fet que Google, a través d'aquest navegador que  ens regala, pot rastrejar les pàgines per on naveguem i anem deixant petja. Què en vol fer, què en pot fer o què en voldrà fer amb aquestes dades no ho sé, però la malfiança de l'Stallman no em deixa indiferent.

Així que quan vaig veure que hi havia un navegador que funciona sobre la maquinària del chrome (que és de codi lliure) però sense el rastreig de Google, vaig animar-me a tornar a uindous (perquè encara no hi ha port per a linux) i provar-lo.

L'invent s'anomena Iron i l'ofereix una companyia informàtica alemanya. Ara mateix no té traducció catalana (s'ha perdut molt el català a Baviera) i em parla en anglès, però ja m'hi entenc.

La interfície és molt senzilla i distreu poc, és molt "zen", de forma que l'atenció es focalitza en les pàgines que visitem. Té un bon sistema de bookmarking i de pestanyes: es pot obrir un enllaç en finestra nova però en acabat arrossegar-la a una pestanya de la primera finestra. La veritat és que és molt senzill de fer anar i força potent. La casella de la URL permet escriure directament una paraula i fer que google (o un altre cercador) en presenti la pàgina de resultats.

Ja cal que Firefox es torni a posar les piles perquè la competència és ferotge i no estic parlant d'allò de l'interné-esplore. Estic parlant d'aquests chrome, Iron i, sobretot, de l'Opera, un navegador que estic utilitzant bastant després de les "petades" espectaculars a què em té acostumat el Firefox. Fins i tot el gmail a vegades se'm queda congelat al Firefox, per no parlar de les finestres emergents de la missatgeria de Moodle que em tanca completament el navegador. El que trobo a faltar a l'Opera és el català (idioma de menús i diccionari), però per la resta m'agrada força.