diumenge, 17 de desembre del 2006

LaTeX i Ubuntu

Aquest estiu passat en Xavier em va ajudar a instal·lar-me l'Ubuntu a l'ordinador. Recordareu que continuava la meva maledicció Linux_Internet segons la qual encara que canviï de màquina i de sistema de connexió a la xarxa (de mòdem a ADSL sense fils) no puc connectar-me des de Linux. Com va dir algú, el problema del programari lliure és el maquinari.

Doncs bé, volia provar com anava LaTeX sota Ubuntu i, amb una paciència infinita, em vaig anar baixant, des de Win, els paquets que desava i, després de reiniciar sota Linux, anava instal·lant i, si calia, apuntant-me les dependències. Finalment ho vaig tenir tot i amb ganes, vaig obrir una línia de comandaments, vaig escriure allò tan senzill de pdflatex fitxer.tex i va funcionar a la primera. Havia triat un fitxer una mica complex, amb paquets de llenguatge, el de capçaleres i peus fancyhdr, el tipus de lletra bookman, tan arrodonida i bonica, l'hyperrref que crea hiperenllaços dins del document i cap a Internet i el multicols que permet alternar entre una i més columnes. Un èxit. Va valer la pena.

A veure si aquestes vacances m'hi entretinc una mica més i acabo instal·lant-me el Kile, l'editor amical de LaTeX que amb un sol clic crea PDF, DVI o HTML.