dimarts, 11 de juliol del 2006

L'amic informàtic

El que havia de ser una sessió simbiòtica amb en Xavier, on veure i treballar amb Ubuntu i LaTeX, es va convertir pels imponderables del maquinari en un relació de parasitisme. Feia temps que anàvem al darrera de fer una instalparty d'Ubuntu al meu ordinador i deixar-lo funcionant al 100% per veure si, així, em decidia a abandonar el programari privatiu. Però com algú va dir a les Jornades de PL: El problema del software lliure és el hardware.

Primer ens vam trobar que la primera compra feta a través d'Internet, una targeta gràfica premi final de curs del meu fill, havia arribat i s'havia d'instal·lar. Aquí és quan en Xavier diu: Si vols te la instal·lo jo, és molt fàcil!. Innocent! No n' era de fàcil, va caldre canviar el disc dur de lloc i reallotjar un tros de targeta així de gran on n'hi havia una mida "de visita". Però se'n sortí.

Després varem atacar la instal·lació d'Ubuntu 6.06. Comença com una live i, quan ja funciona, es veu una icona que, des del propi escritori, permet iniciar el procés de bolcat al disc dur. He de reconèixer que el particionat, allò que em fa més por per la possibilitat de perdre dades, va ser una feina molt senzilla, visual i ràpida. Res de missatges amenaçadors del tipus: Atenció! podríeu perdre tot el que fa anys que anaveu emmagatzemant, ni cosa semblant. Al final tot el procés va durar, potser, una mitja hora.

I aleshores vingué la bèstia negra: configurar la connexió a Internet a través de l'adaptador USB inalàmbric de Telefònica, el meu proveïdor. Com que jo ja havia provat diferents live cds amb distribucions de linux, la darrera la Catix 1.1 que va anar genial, i ja havia vist que cap em reconeixia l'adaptador, tenia al Xavier sobre avís i s'havia baixat algun programet per si les mosques. Però no va haver-hi manera. Vam tornar a windows per connectar-nos i va tornar a baixar més coses. Les va provar (el meu fill encara al·lucina sobre la velocitat a què descomprimia i instal·lava: tipus hacker de pel·lícula) però no va haver-hi manera: l'adaptador està pensat per a windows i no vol funcionar amb res més.

Al final era tant tard que ho vam deixar sense veure res de LaTeX. Ell continuarà mirant pels fòrums d'Ubuntu i jo vull mirar a veure si en trobo un altre adaptador baratet i que sigui compatible amb linux. Alguna de les 2 possibilitats acabarà funcionant. La maledicció d'inernet i linux continua pesant sobre mi.