dissabte, 10 de setembre del 2005

PostScript

Ahir estava tafanejant la pàgina del paquet (més ben dit, del conjunt de paquets) pstricks que permet l'edició de gràfics en documents LaTeX. És molt potent perquè permet fer tota mena de grafisme: des de les senzilles línies rectes, curves, figures (rectangles, el·lipses), caixes de text i un llarguíssim etcétera que hom pot tastar a la pàgina d'exemples comentats

Em vaig baixar un parell de fitxers tex d'exemple per provar-los i aprendre'n una mica i avui, que tinc una mica més de temps, m'hi he entretingut.

Al principi ha estat molt decebedor perquè em donava sempre una pila d'errors. No li he sabut trobar explicació, així que he recorregut al llibre de LaTeX on he descobert, així com de passada, una veritat tan evident que, després, m'ha fet avergonyir de mi mateix: Com el seu nom indica pstricks té com a sortida un fitxer ps (PostScript) i jo estava entossudit en que fos PDF (que no pot ser).

Primer problema resolt: en lloc d'obtenir una sortida en pdf l'he fet en format dvi i ps i els he tingut sense problemes: cap error en la compilació.

Però com que tinc un curcó que no em deixa parar m'he dit: Com pot ser que d'altres més espavilats obtinguin pdfs i jo no? Que no ho soc prou d'espabilat, jo? És clar que sí.

Així que he seguit llegint i he trobat que hi ha un programet, anomenat ps2pdf of course, que transforma els fitxers ps en pdf. L'he buscat i resulta que el tenia, era amagat en un subdirectori de MiKTeX. És un tipus de programa que corre des de la línia d'ordres (uau!, que antic això sota Haselfroch, recorda el vellíssims temps del DOS pre-vindous). Però funciona i molt bé.

He anat a Inici->Programes->Accessoris->Símbol del sistema i he obert una finestreta d'aquelles totes negres amb només text. Què estrany es fa això. I fent el que he fet tantes vegades sota Linux me n'he anat fins al directori on havia generat els fitxers ps i, quan hi he estat, he escrit aquesta senzilla ordre: ps2pdf fitxer.ps i he premut Enter. No ha passat res, cap missatge, però he anat a la carpeta i allà era, arraulit i esperant-me: fitxer.pdf. L'he obert i perfecte.

Quantes hores de sana diversió m'esperen fins a dominar pstricks!