dilluns, 3 de maig del 2010

Moodle 2.0

Sí, ha trigat però avui (si no tornen a caure els servidors) es publicarà la beta del tan esperat Moodle 2.0. Esperat perquè tot i anar evolucionant poquet a poquet en les diferents subversions de la 1.9, ara, amb el salt a la 2.0, es farà certa la teoria evolutiva de l'equilibri puntuat segons la qual davant d'un potent desafiament extern (la web 2.0) l'evolució fa un gran salt i apareixen nous organismes més ben adaptats (el Moodle 2.0), mentre que en èpoques de pocs canvis externs l'evolució va molt més lenta.

Bé, deixem una de les meves teories preferides i anem al gra. Què hi ha en aquest Moodle 2.0? En el vídeo següent podeu veure'n els trets més distingits:



Anem a pams:
  • Re-disseny de la navegació: desapareix la barra de navegació superior  que és substituïda per blocs en els quals apareixen les opcions i que permeten fer aparèixer una petita pestanya a l'esquerra o la dreta i que centra la visió en el contingut del curs. En un curs apareix en el bloc de navegació la llista de temes que té, cosa que dóna una visió global i permet accedir fàcilment al tema que sigui sense tocar massa la barra de desplaçament vertical del navegador. Hi ha un bloc de configuració del perfil que facilita l'accés a les dades personals del perfil d'usuari.
  • Nou editor: el TinyMCE que ja coneixem de Mahara o d'eXeLearnig ha estat l'editor triat per aquesta versió. A més de les característiques clàssiques ara facilita l'accés a imatges del nostre compte de Flickr o dels vídeos de YouTube.
  • Simplificació del llista de recursos: ara hi haurà Fitxer (per pujar fitxers des del nostre ordinador, assignar-los una llicència de publicació (CC) i enllaçar-los), Directori, Paquet de contingut IMS, Etiqueta, Pàgina (que pot ser de text o HTML) i URL per enllaçar webs externes.
  • A la llista d'activitats també hi ha canvis. El més destacable per a mi potser és el fet que l'estudiant podrà enviar a un ePortafoli extern (Mahara o Googledocs) els fitxers que lliura en una Tasca.
  • Els qüestionaris i Tallers han estat també re-dissenyats per fer-los més senzills de crear i configurar; sembla que el Taller ha estat refet des de zero.
  • Un bon punt a favor de la nova versió és la millora dels blogs. Ara es podran associar entrades a cursos i afegir comentaris, una reivindicació molt antiga.
  • Serà molt fàcil crear activitats condicionals: un estudiant no podrà realitzar una activitat B si abans no ha fet la A o no hi ha aconseguit una determinada puntuació. Es pot fer que l'activitat B, en aquests casos, resti oculta a aquests estudiants que no han fet (prou bé) l'activitat A. Hi haurà la possibilitat que les feines fetes apareguin marcades bé pel propi estudiant bé automàticament quan s'assoleixi una determinada condició.
  • Bé, què dir de la nova wiki que preparava en Marc Alier and his boys? Que han arribat a la data de lliurament a corre-cuita, però hi han arribat tot i que encara queden "serrells" per acabar: migració dels vells wikis a la nova versió, integració de les qualificacions i valoracions amb Moodle 2.0, millora de la navegació, exportació dels continguts  i còpia de seguretat entre d'altres.
El que encara no sé és com han evolucionat els fòrums o si ho han fet. Recordo que hi havia una vella queixa que venia a dir que els fòrums, el cervell reptilià de Moodle, no havien evolucionat en la mateixa mesura que altres parts de l'organisme i que els mancaven actualitzacions tals com la possibilitat d'etiquetar posts o d'exportar fils o tot un fòrum (què passa si el curs té lloc bàsicament al voltant d'un fòrum on s'aprèn a través del diàleg?) . Veurem com ha quedat.

Aquest tema no queda tancat. Així que conegui més coses de Moodle 2.0 les aniré comentant. Però en tot cas: benvingut nadó! ;-)