dissabte, 10 de novembre del 2007

Comunitat virtual d'ensenyament i aprenentatge

Darrera el curs D204 hi ha dues comunitats d'ensenyament i aprenentatge:
  • la dels participants en el curs, és a dir, la formada per les persones inscrites per aprendre a fer anar Moodle i els seus respectius tutors i tutores.
  • la dels 12 tutors/es. Aquesta és, probablement, una comunitat mot més activa que no pas l'altra. D'aquesta volia parlar.
La majoria ja ens coneixem del curs passat en què tutoritzàvem el curs D136 i enguany continuem amb la mateixa dinàmica. Tenim els materials del curs fets des d'un bon principi amb unes activitats individuals ja proposades. Però, a més, tenim el curs que discorre sobre Moodle i aquí és on creix i es desenvolupa la comunitat d'aprenentatge. Distribuïm el curs en els 6 mòduls que té i que venen a durar una quinzena cadascun. Així, per a cada mòdul fem una proposta d'activitats a treballar en grup perquè els participants coneguin les possibilitats de Moodle més enllà del simple penjar fitxers.

Mentre es va desenvolupant un mòdul, nosaltres, en un fòrum ocult, anem preparant les activitats del següent. Veiem què pot ser més interessant, motivador o engrescador en aquell moment del curs i, en funció d'això i de les activitats ja fetes, en plantegem de noves. Tothom hi diu la seva i, al final, les proposem als participants.

És a dir, el curs es va construint a mesura que es va desenvolupant. Algú pot pensar que això pot dur a una improvisació, però no és així, sinó que fer-ho d'aquesta manera ens dóna una flexibilitat i una adaptació al ritme i nivell del grup molt gran. I funciona perquè el nivell de superació del curs és un dels més alts entre els cursos telemàtics: senyal que als participants els agrada i s'ajusta al que volen i necessiten.

Però el més interessant de tot és, potser, la gran activitat que té el fòrum del professorat, que és el nostre punt de trobada. Allà no solament hi debatem què farem més endavant sinó que hi presentem problemes que ens plantegen els estudiants i que no sabem com resoldre, o bé dubtes o, simplement, bromes que ens fem entre nosaltres i que ens ajuden a continuar la feina amb millor humor.

A més, enguany ens ha tocat, a part de tutoritzar el curs, fer de bestatesters del famós agora, el "supermoodle" virtualitzat d'Xtec que haurà de donar servei als centres en lloc del conjunt de petits moodles que ara mateix hi ha a phobos i que l'alenteixen fins a l'avorriment. No és una feina gens gratificant perquè quan tenim una cosa arreglada ens la tornen a desmuntar, però mentre tant en parlem i aclarim coses sobre Moodle. Així, cada cop en sabem una miqueta més.

I és que en aquesta comunitat compartim una característica que ens uneix: ens agrada molt Moodle.