diumenge, 17 de juny del 2012

MOOCs i Moodle

Al torn de paraules al final de la presentació El adiestrador de Moodles que vàrem fer en David Pinyol (@davidpi9) i jo divendres 15 de juny a la sessió inaugural de la Moodlemoot Euskadi 2012 va arribar una pregunta que no va haver temps de fer, però que en llegir-la m'ha fet pensar. Miraré de contestar-la en aquest post.


Què en penso dels MOOC en l'educació a distància? 

Crec que és un concepte força interessant i que pot donar molt de joc. Pels qui com jo fins fa ben poc no saben què és un MOOC dir-los que és un Curs Obert Massiu i en Línia (Massive open online course). La idea és que un conjunt de persones disperses a la xarxa es connecten en un curs on els materials també estan dispersos per la xarxa de manera que els instructors i els aprenents estan connectats i discuteixen i aprenen alhora sense que hi hagi una situació de predominança de l'instructor sobre l'aprenent. Funcionen força bé quan els participants són persones adultes amb una bona tecnològica i experiència per moure's tant per internet com per xarxes socials i els instructors són persones de vàlua reconeguda que no els "fan classes" sinó que esperonen l'aprenentatge.

No vull avançar esdeveniments però tenim al cap fer una cosa similar, que no serà un MOOC tal com queda definit, sinó una cosa més "acadèmica" però que penso que pot donar força joc. Potser coincidirà amb les inicials, però el concepte serà diferent, bàsicament pel públic al que anirà adreçat i els objectius a assolir.

Experiència en tenim per la quantitat de MCOC (massive Closed on line courses) que fem a la casa on treballo. El nombre d'estudiants s'han decuplicat en sis anys i ens ha obligat a escalar-ho tot. El que els diferencia dels MOOC és que, per una banda, són cursos tancats amb materials i activitats només accessibles als que hi estan inscrits i, per altra banda, en què donen lloc a una acreditació oficial.

Parlant d'acreditació, els Open badges, dels que hem parlat en aquest mateix blog no fa massa, crec que són el tipus d'acreditació més adient per aquests cursos oberts. He llegit que en alguns MOOC els Open Badges els atorguen els propis companys de curs quan veuen que un participant ha assolit els objectius formatius. Una bona idea que responsabilitza als participants i descarrega als facilitadors de la tasca de l'acreditació.

Com configuraria un Moodle per fer un MOOC?

Hi he donat algunes voltes i no hi ha d'haver cap problema. En primer lloc la inscripció es pot fer automàtica si permetem l'autoinscripció dels participants tant al lloc com al curs. Si el lloc de producció, per raons de seguretat o comoditat, no té activat el connector per l'autoinscripció, es pot optar per muntar un Moodle dedicat als MOOC. Res més senzill que fer una nova instal·lació d Moodle en un servidor si no volem que es barregi amb un altre de producció o més institucional. Fins i tot d'aquesta manera, amb una instal·lació pròpia, podem jugar una mica més i provar coses que en un Moodle de producció no ens atrevim a provar.

Bé, ja tenim els participants inscrits. Els materials poden estar dins el mateix curs de Moodle o, millor encara, visquent la vida lliurement per la xarxa i simplement estar enllaçats des del curs.

Moodle és bo plantejant activitats als estudiants. Per això es podrien aprofitar els fòrums per la comunicació lliure i proposar algun tipus d'activitat individual o grupal que ajudi a la consecució dels objectius. Els que no fan servir Moodle com a cementiri de PDFs i Pogüerpoins saben que Moodle està especialment indicat pel treball col·laboratiu. Per què no utilitzar les eines que té per potenciar l'aprenentatge en un MOOC?

Queda la part de l'acreditació. Moodle és exhaustiu recollint dades: qualificacions, informes d'activitat,.. Si tenim clars els criteris d'acreditació ha de ser fàcil decidir quan un participant ha assolit els objectius del curs o quan encara no els ha assolit. A més, podem demanar la col·laboració dels participants en el procés d'acreditació. si s'està treballant en un grup petit els membres saben exactament què ha aportat  cadascun d'ells i podran proposar l'acreditació quan creguin que oportú.

Bé, en contra d'aquells que creuen que Moodle és mort perquè ells no li saben treure profit i només hi pugen PDFs, els que el coneixem pensem que pot donar resposta a moltes situacions noves d'ensenyament i aprenentatge, sobretot ara que apareixerà la versió 2.3 amb noves propostes, com ara l'avaluació per rúbriques que estic desitjant provar.

Com a deures per l'estiu em queda esbrinar com funciona el programari de la Fundació Mozilla que atorga i mostra els Open badges. A veure si la calor em deixa.