dijous, 11 de maig del 2006

Sóc constructivista social

Preparant la Jornada tècnica de secundària sobre Moodle m'he adonat que té raó en Martin Dougiamas, el pare de Moodle, sobre la construcció social del coneixement. L'aprenent construeix el seu coneixement en el moment en què el posa a discussió amb els altres, s'enriqueix amb els seus comentaris, li fan veure les coses d'una altra manera i, al final, aprèn. Ei, si vol.

Quan em van plantejar de fer la jornada vaig dir que endavant que cap problema, pensant que dedicariem una part de la sessió a la instal·lació del programari en un servidor php. Després va sortir el problema que 400 persones anant alhora contra el mateix servidor el col·lapsaven segur. Paral·lelament en Xavier i en Jordi em van explicar els seus experiments amb un servidor Apache+php+mysql "de butxaca", el famós WOS (webserver on stick).

D'aquí a provar-ho jo mateix va ser el següent pas. I va funcionar i ho vaig publicar a moodle en català i en castellà. Però no ha tingut el ressò que jo m'esperava, potser pot semblar una joguina sense massa interès.

Però per a mi n'ha tingut d'interès, i molt. Primer perquè pensava que podríem fer la jornada directament sobre el llapis, i segona, perquè m'ha permès veure les coses d'una altra manera. M'explico.

El primer intent de funcionament des del llapis va ser un fracàs: en cap màquina em coincidia el camí de la configuració de Moodle amb el que tenia escrit (em canviava la lletra de la unitat on era el llapis). Parlant amb en Santi ho vaig solucionar. Després, en una xerrada posterior amb en Xavier em va explicar com donar permisos per a què ordinadors de la xarxa entressin al llapis i compartir Moodle. Primer escull superat.

I la darrera ha estat també obra d'en Santi. Tenia un problema per retornar del disc dur al llapis: havia d'editar la via del fitxer de configuració i jo volia el mínim de problemes tècnics per als newbies. Parlant-ne de nou amb ell ha trobat una funció php que determina el nom de la unitat on es troba Moodle i, sense haver d'editar res, fa que el conjunt sigui totalment portàtil (portable en anglès).

Resumint: si me n'he sortit ha estat, com canta en Joe Cocker en aquella vella cançó dels Beatles, with a little help from my friends. O potser no tan little.

Visca el constructivisme social!