dijous, 27 d’abril del 2006

La potència dels PDF

De sempre m'han agradat els documents PDF. El seu poc "pes", la facilitat amb què corren per Internet, les possibilitats de lectura en pantalla i impressió han fet que, des que els conec, m'hagin interessat. Recordo el primer programa que vaig aconseguir per fer PDFs i que només els convertia a partir de pàgines web: ja em teniu passant els documents de text a html i, en acabat, a PDF.

Més endavant vaig aconseguir un Acrobat 5 que encara corre en alguna màquina i que permetia una sèrie de coses que el PDFcreator no podia fer (copiar, enagnxar, crear miniatures, etc).

Però el veritable redescobriment del PDF ha vingut de la mà de LaTeX. Aquest sistema de tractament de documents (que no de textos) de codi lliure estava orientat, en un principi, a produir documents per a ser vistos en pantalla (en format DVI) o en impressora (en format PS). Però amb l'adveniment del PDF, que uneix ambdues característiques, i l'aparició del paquet pdflatex els resultats que s'obtenen són superbs.

Una de les primeres coses que em va encantar va ser la possibilitat d'inserir enllaços (a pàgines web, a punts del propi document o a fitxers locals) que brindava el paquet hyperref. Després vaig descobrir que es poden fer presentacions en pantalla en PDF amb els paquets pdfscreen i, sobretot, amb l'estrella: el paquet Beamer

Més endevant, i aprofondint amb les possibilitats de beamer vaig aconseguir fer transicions de diapositiva a les pàgines dels PDF.

I ara, i arrel d'un fil obert en la llista TeX de Rediris, he descobert un nou paquet, el movie15, que permet inserir fitxers multimèdia en els PDFs: des de so fins a pel·lícules passant per animancions Flash. He preparat una petita mostra que podeu veure aquí. La recomanació és baixar-lo al nostre ordinador i obrir-lo amb l'Acrobat 7. Només una petita pega: no es pot veure sota Linux :-(