diumenge, 27 de setembre de 2009

Taller Tutoría on line per al CEAD Las Palmas

Cap al mes de maig passat en Pedro Villarrubia em va proposar per a fer un taller semipresencial sobre Tutoria on line al seu centre, el CEAD Las Palmas de Gran Canària. Quan en vam parlar ja els ho vaig dir: en aquest moment tinc al cap renovar la tutorització dels estudiants a distància amb l'ús de l'eportafolis, de Mahara. Així que el taller parlaria de tutoria i d'eportafolis. Cap problema, van dir, endavant.

La meva idea és que a través de la tutoria es rebaixin els possibles problemes tecnològics que Mahara pugui plantejar (adscripció a grups, creació de blogs o de vistes, ús de la missatgeria, etc) per tal d'aplanar el camí cap a l'ús docent de l'eportafolis. És a dir, es tracta de utilitzar Mahara en la tutorització dels estudiants, crear grups amb els tutorats i la persona tutora per, d'aquesta manera, rebaixar la corba d'aprenentatge tan conceptual com tecnològica de l'eportafolis. Després, quan des de les àrees curriculars es decideixi quan, on i com utilitzar l'eportafolis, ja tindrem la primera passa feta: ningú no podrà dir que no sap com fer-ho, simplement ho farà i aprofitarem així tot el potencial comunicatiu de l'eportafolis.

El Taller va tenir una part presencial que vam fer al mateix CEAD de Las Palmas a l'illa de Gran Canària. Van ser tres dies intensos però molt interessants. No solament pel treball i la reflexió en grup fets al voltant de tema de la tutorització, sinó pel coneixement personal. Vaig conèixer força gent interessant del centre i vam aprofundir l'amistat amb en Pedro i la seva família, amb qui vaig tenir l'honor de compartir un dia de platja i natura a Maspalomas. També vaig conèixer un parell de twitters que segueixo (i em seguexien): la Lola Carreño i en Felipe Morales, veins de carrer amb en Pedro però que es van conèixer a través de twitter (qui ho havia de dir).



La part telemàtica del Taller s'acabarà a finals d'aquest mes. Vam plantejar una sèrie de tasques que no vam tenir temps de fer presencialment que s'han desenvolupat directament en els fòrums de Mahara, i l'encàrrec de feina consistent en fer una proposta pel Pla d'acció tutorial del centre.

Pel que porto llegit en els fòrums i treballs sembla que el taller ha sigut força útil. La tutorització al batxillerat no s'ha tingut mai massa en compte. Com a germà (germanastre?) petit de la universitat el batxillerat sempre ha suposat que els estudiants són prou madurs com per a no necessitar la presència d'una persona tutora, amb el professorat n'hi havia prou.

Però si des de la universitat ara es reivindica el paper de la tutoria, al batxillerat encara es fa més necessària, crec jo. Per això, partint d'una situació en què la tutoria té potser un caràcter administratiu o burocràtic, crec que he sembrat la llavor per transformar-la i fer-la efectiva. L'objectiu del taller era, ja els ho vaig dir de bon principi, fer-los reflexionar sobre la seva feina quotidiana i fer que se la replantegessin i miressin de trobar oportunitats de millora. Crec que n'han trobat moltes i, el que és millor, penso que les volen dur a terme. Si és així, haurà valgut la pena el Taller.

I jo? Què n'he tret de tot plegat? He après una pila de coses sobre tutoria on line, eportafolis i en especial sobre Mahara. Però per damunt de tot he conegut persones.