dimarts, 25 de setembre del 2007

DragMath 100% en català

En el darrer post feia una crida desesperada als savis perquè m'ajudessin en el problema de la codificació de caràcters del fitxer de llanguatge del Dragmath.

Evidentment l'endemà ja estava resolt el problema: en Raül Fernández des de la immortal Girona ha trobar el desllorigador: tot i que el fitxer deia que era utf-8 en realitat estava codificat com ansi. En Raül el va "traduir" a utf-8 i ara va com una seda: es veuen totes les ajudes en català i amb els accents al lloc on els toca.

Espero que sigui força útil. Ara el que tocaria seria fer algun (video)tutorial sobre el seu funcionament de cara als estudiants.

diumenge, 23 de setembre del 2007

Catalanització de DragMath

Avui he acabat la catalanització de DragMath l'editor d'equacions de Moodle. Tota la setmana que anava pensant de fer-ho aquest cap de setmana llarg i ja m'hi vaig posar ahir. Vaig crear un fitxer d'idioma ca.xml amb els menús en català, però no hi havia manera. Me'n vaig anar a dormir donant-li voltes al problema i aquest matí he vist la solució.

Resulta que el fitxer que crida l'editor d'equacions anava a buscar l'applet de Java al lloc anglès d'origen. Però, per altra banda, un dels primers passos de la instal·lació consisteixen en descarregar-te l'applet en local i pujar-lo al servidor, no cal recórrer al lloc d'origen. Aleshores he entès que havia de canviar el lloc d'on anar a buscar l'applet i que si hi posava el fitxer d'idioma, aleshores sí, aleshores el llegiria.

En efecte, ho he provat en local i sí que funcionava: Java em llegia el fitxer d'idioma que li donava al paràmetre de llenguatge. Després ho he provat al servidor i tot ha anat com una seda.

Però encara queda un problema que deixo pendent. La codificació dels caràcters del fitxer és utf-8, doncs bé, no hi ha manera de posar-hi ni un accent ni la ç. Ho he provat de totes maneres i al final he tirat pel dret. O bé he buscat expressions sense accents o, en el cas que no se m'acudís res, ho he deixat sense accentuar. En sembla que és una qüestió de Java. Si algú troba la solució, si us plau, que me la passi. Jo ja ho deixo així.

dimarts, 18 de setembre del 2007

Aprenentatge col·laboratiu amb Moodle


A finals de juny em van encomanar una xerrada sobre Moodle al si de les Jornades de l'IOC. La presentació ja la vaig publicar en aquestes mateixes pàgines i a Slideshare.

Ara, però, ha sortit el vídeo i m'he estat veient, bé, més aviat sentint perquè la imatge es mou menys que l'Epi i Blas en un sofà de Velcro. I m'he agradat.

Normalment no m'agrada ni la veu metal·lica ni el que acabao dient. Però en aquest cas, i treient els eh? crec que queda una xerrada prou entendora, amena i soportable. El millor de tot és que dura 20 minuts i es parla de Moodle i de web 2.0.

Ja teniu ganes de veure'l oi? Són els 20 primers minuts. Feu clic aquí

divendres, 14 de setembre del 2007

DragMath: un editor d'equacions per a Moodle

Ahir em van parlar de la possibilitat d'incloure un editor d'equacions a l'editor d'HTML de Moodle. Es tracta de DragMath, un editor que, només arrossegant unes icones del seu menú, ens permet crear expressions científiques que, en acabat, exporta a LaTeX o a altres llenguatges. Així Moodle, amb el seu filtre TeX, les converteix de nou en boniques expressions científiques. Un editor WYSIWYG de LaTeX, per dir-ho d'alguna manera.

Quan el vaig veure en acció vaig adonar-me que tenia moltes possibilitats, però que per activar-lo s'ocupava el lloc de la icona del menú que crida a les emoticones en l'editor HTML que incorpora Moodle.

Avui, amb un parell d'enllaços que em van passar, m'hi he dedicat una mica i he llegit que hi havia la possibilitat de no perdre les emoticones. Clar, està molt bé poder editar equacions amb LaTeX o notació científica, però encara és millor poder inserir les emoticones en un fòrum o un escrit qualsevol: donen molta informació sobre el sentit d'un escrit. I ho pot fer servir més gent.



Així que m'he dedicat a fer una mica de hacking i m'he instal·lat en local el paquet de l'editor i la seva integració amb l'editor de Moodle. Aprofitant l'avinentesa, i gràcies al que he llegit als fòrums, ho he fet de manera que no he perdut les emoticones i, en canvi, sí he guanyat la icona que crida a l'editor d'equacions. Perfecte.

Avançar significa no haver de renunciar a res. No pot ser que obtinguem alguna cosa a canvi d'una altra tant o més important que la que volem aconseguir. Hem de ser ambiciosos i voler-ho tot. Deixem que els mediocres s'acontentin amb poca cosa.

dissabte, 8 de setembre del 2007

Trobada a Banyoles

Ahir en Jaume Bayó ens convidà a Banyoles a compartir experiències amb Moodle. Vam ser poquets però vam aprofitar el temps i el viatge. Ens explicà què fan amb Moodle al seu Institut i ens ensenyà alguna coseta del seu treball amb notació científica. També vam veure un programa de la UdG generador de problemes de tot tipus (fins i tot corregeix el codi de programes), molt potent, però tancat.

I en David Piñol ens va mostrar alguna de les cosetes que ha fet. Per exemple: és la primera persona que conec que ha fet un Taller de Moodle i, no solament se n'ha sortit, sinó que ha triomfat. És fascinant veure com nois i noies de 3er d'ESO són capaços de puntuar el treball dels seus companys i, en conseqüència, millorar el seu. El truc? Una bona plantilla de correcció. Genial.

També ens va ensenyar els seus Deserts, jocs d'estratègia adreçats als estudiants on, per obtenir punts i acabar guanyant, han de resoldre problemes matemàtics i, sobretot, aplicar estratègies que els resultaran més útils el dia de demà que no pas les equacions (però això és un altre tema).

Què lluny vam estar d'aquells que volen pervertir el caràcter comunitari i innovador de Moodle, donant-li un caire autoritari i caduc! Moodle és innovació, perquè l'afavoreix i la propicia.

El millor de tot fou, tanmateix, el contacte humà i el fet d'asseure'ns al voltant d'una taula i parlar del que ens agrada: Moodle i l'ensenyament. Un bon preludi de la MoodleNoUniMoot i la MoodleMoot.

diumenge, 2 de setembre del 2007

El retorn del Jedi

Ostres quines vacances. Potser em vaig marcar unes expectatives una mica altes, però la qüestió és que tot i haver fet de tot (molt de descans i una mica de feina) se m'han passat en un sospir. I demà Sant Tornem-hi.

Què destacaria? A part de les meves vacances a Fuerteventura, amb retrobament d'un vell amic, el que he anat avançant en el meu camí cap al coneixement universal:
  • he estat treballant una miqueta (molt poc) amb el Moodle 1.8. Com a mínim li he perdut la por tot i que encara em passo estonetes voltant pel menú d'administrador cercant allò que vull i dient: "Però si això estava aquí!". M'agrada Moodle.
  • he començat a conèixer una mica el funcionament de la base de dades MySQL 5. Allò de les consultes, del SELECT FROM, etc. comença es ser una mica menys críptic. La idea era arribar a fer consultes sobre diferents taules, però m'ha faltat temps (i que m'he distret amb altres coses, tot s'ha de dir).
  • LaTeX: m'agrada LaTeX com m'agrada Moodle. És al que he dedicat més temps. Primer em vaig embolicar a traduir un article de The PracTeX Jornal sobre taules; molt interessant perquè recull quasi bé tot sobre taules a laTeX. Vaig demanar-li permís a l'autor per publicar-lo i aquest, naturalment, me l'ha donat. Ja es pot trobar a cataLaTeX.
  • Aprofitant l'empenta de la traducció he tornat a treballar amb Koma, el superpaquet alemany que europeïtza LaTeX i, en teoria, facilita la feina de personalitzar documents. La veritat és que sí, que ho fa, però és un xic totxo. A més, no sé què passava (un bug potser) que a les llistes em descol·locava la primera línia. Fins que no he tornat al meu ordinador a casa no me n'he sortit.
  • Com que tenia el portàtil he estat treballant sobre la instal·lació que em vaig fer a partir del DVD de TeXLive2007, que incorpora totes les versions de TeX i tots les paquets publicats. Com a editor de documents en volia provar un i vaig triar TeXMaker, un editor per a Win molt (però molt) semblant al Kile per a Linux. El resultat m'ha deixat molt content, TeXMaker és un molt bon editor: el recomano.
  • He estat treballant amb Linux, però en el vell Pentium III i amb el Mandrake 9.2. N'estic molt orgullós i content, aquest Mandrake ha salvat aquella vella màquina del desguàs: funciona molt i molt bé (una mica lent, potser). Pot fer de tot: reproduir música, crear documents de tots formats. Fins i tot m'hio vaiog instal·lar MySQL 4 i era on feia les proves directament a la consola d'ordres (com el "machotes": picant codi). MySQL 5 el tenia sota win i treballava també amb codi però, per mandra, des de phpmyadmin. els resultats eren els mateixos. He de reconèixer que al portàtil hi tinc una partició amb l0'Ubuntu que faig servir usualment, però no hi vaig entrar mai: Ubuntu sense connexió a Internet no em servia per res, mentre que amb els CDs de Mandrake (amb tot el programari inclòs) me'n sortia força bé.
Què més queda? Una pila de coses: per exemple eXeLearning. Uns professors valencians n'han completat la traducció catalana i n'han fet un Manual. Genial, ara només queda veure com funciona i començar a treballar-hi i fer-ne força difusió.

També queda la MoodleNouniMoot. Una feinada que l'¡Àngels s'ha entestat a dur a terme i a la que m'he apuntat. La idea és genial i es basa en un sol principi: Moodle no és únicament per a Universitats, és per a tota mena d'ensenyaments. És més, crec que on tindrà més aplicació serà en l'ensenyament no universitària per raons que ara no detallo. Doncs, vinga, donem a conèixer el que ja estem fent i que n'aprenguin!