dissabte, 25 de febrer de 2006

M'agrada LaTeX


Com a l'avi Albert a mi també m'agrada LaTeX. A veure si durant aquest llarg cap de setmana, que m'està passant volant, faig alguna coseta. En tinc pensades algunes, com ara el paquet titlesec que permet personalitzar el format dels títols de seccions, subseccions, etc. O també explorar el comandament \newtheorem que em sembla que pot ser interessant, no tant pels teoremes que faré jo, com per les possibilitats en altre camps.

dijous, 23 de febrer de 2006

Millora

Potser és que el dia m'ha anat més bé, però la cosa sembla que millora.

Em primer lloc Wink ha funcionat, bé, de fet jo l'he fet funcionar, el programa ja anava bé. Tenia un projecte a mitges que avui he pogut arreglar i posar en funcionament . Es pot veure fent clic aquí i es tracta d'un principi de tutorial per a l'administració d'una base de dades mySql a través de myphpadmin.

Més coses: el curs eLearning amb Moodle té tanta acceptació que ara mateix que hauríem d'estar fent un xat només 15 participants hem fet petar el servidor i no la podem fer. Genial: molt punt cat però les màquines desballestades. I punt.

Continua el projecte de Mooldextecmoot. Avui he entrat al document i he vist que algú havia afegit com a participants el professorat dels Ices de les universitats. No ho entenc. Què estan fent per Moodle? Participen als fòrums donant savis consells siguin de tipus tècnic siguin de tipus pedagògic? Si l'estan fent servir tot el que aconsegueixen s'ho queden per a ells, ben guardadet suposo esperant a fer alguna publicació rimbombant i fastuosa que els asseguri el lloc. No tinc res contra les universitats i el seu professorat, al contrari, crec que, per exemple, des de la UJI estan fent un treball molt interessant i que reverteix en el conjunt de la comunitat d'usuaris. O des de la UPC que alliberen el resultat dels seus treballs (com l'internalmail o el dfwiki). O des de la UPF que alliberen funcionalitats noves i útils. Però de les altres, què en sabem? Què ofereixen al comú dels mortals? Han desenvolupat alguna cosa nova? Tenen resultats sobre quines són les activitats més reeixides i que val la pena impulsar?
No en sabem res.

Una frase que enganxo de tant en tant a la signatura dels correus:
My grandfather once told me there are two kinds of people:
Those who do the work and those who take the credit.
He told me to try to be in the first group; there was much less competition."
Indira Gandhi

Pel que fa a cataLaTeX el passat dimarts va tenir un pic de visites: 72 en un dia. I és que en Xurxo va publicar un post al seu blog parlant de l'article sobre transició de dipaositives, va contestar un dubte sobre presentacions amb LaTeX a la llista TeX on el citava i, a sobre, va aparèixer a mename.net, una mena de delicious en castellà amb 91 visites. Total: que ja quasibé arribo a les 3500 visites (recordeu que fa 2 setmanaes celebrava les 3000). Un "exitasso"

dimarts, 21 de febrer de 2006

Baixa forma

Ho he de reconèixer: estic en baixa forma. Surto d'un impasse que m'ha esgotat molt i no acabo d'aixecar el cap. Sort que aquest cap de setmana serà llarg i espero recuperar forces.

Estic provant programari i no n'encerto una. Ahir ja vaig parlar del "susto" amb el dfwiki que em va paralitzar l'entorn. Avui m'he instal·lat el mòdul questionaire per fer enquestes i no va ni amb rodes. M'he de mirar més documentació i fòrums, però la gràcia que tot et funcioni a la primera en aquest cas no s'ha donat.

També m'he instal·lat el Wink i no m'acaba d'anar bé. Tampoc li he pogut dedicar massa temps, cal dir, potser estic massa acostumat a què tot em surti a la primera i la realitat no és així: tot porta un cost en temps que cal pagar. Què fa Wink? Doncs a partir de captures de pantalla és capaç de crear animacions Flash on es mostra el seguit d'accions que se segeuixen per fer una determinada feina a l'ordinador. Ideal per a demos i per a tutorials.

No és de codi lliure, però és freeware i està traduït al castellà. El funcionament no és complicat però, com tot, necessita una mica de pràctica per aconseguir una cosa lluïda. Hi seguiré treballant.

El que va vent en popa és LaTeX. Aquest diumenge vaig publicar un article sobre les transicions de pàgina o diapositiva amb la classe beamer i avui en Xurxo l'ha referenciat a la llista tex_es. La veritat és que no té res a envejar a les presentacions de l'impress o el pouerpoin. Feu-li un cop d'ull.

dilluns, 20 de febrer de 2006

Quin susto!

Una cosa és un ensurt i una altra molt diferent és un susto, que espanta més. I això he tingut jo aquesta tarda: un susto. Estava jo tan tranquil·lament traduint, per segona vegada, el fitxer d'idioma ca del dfwiki del catanyol al català (dfwiki.php) i quan el tenia fet, just a punt de començar una altra feina, l'he penjat a la web corre-cuita. I me n'he oblidat.

Al cap d'una estona no funcionava l'entorn virtual. "Ha tornat a caure el servidor" ha estat el primer que he pensat, però una llumeta molt al fons de la meva consciència em dèia: Tu hi has estat treballant, a veure si l'has kgat? Però no podia ser, era un fitxer de llenguatge d'un mòdul que només jo faig servir i que si no es crida no té per què donar problemes.

Però hi he seguit donant-hi voltes, més que res perquè els usuaris anaven trucant i reportaven el problema. He recordat que el dfwiki permet fer un tipus diferent de "curs" a Moodle a més a més dels 3 clàssics (social, per temes i per setmanes). I resulta que el problema de l'entorn venia perquè tot i veure's la capçalera i les pàgines de perfil no es veia la part de "curs" de la pàgina. I com més voltes li donava més clar tenia que havia fet alguna cosa malament i que ho podria arreglar simplement treient del mig aquest fitxer modificat.

I així ha estat: per FTP he reanomenat el fitxer a dfwiki_canviat.php i la web s'ha tornat a veure sense problemes. He anat a veure el dfwiki i funcionava però amb la interfície en anglès. Aleshores i amb una mica de calma i precaució he revisat el fitxer modificat i, efectivament, he trobat 3 apòstrofs sense contrabarra (php marca l'inici i final de cadena amb l'apòstrof, aleshores per indicar que realment vols un apòstrof l'has de precedir per la contrabarra \'). Ho he arreglat, he revisat amb tota cura la resta del fitxer i l'he tornat a pujar per FTP: cap problema. La web seguia funcionant sense interrupcions i el dfwiki està traduït al català. Quin susto!

Què he après? Moltes coses. Primera: no s'ha d'anar amb presses. Segona, s'ha de ser molt curós quan es toca el codi d'un programa: és més fàcil kgar-la que encertar-la. I tercera que la informàtica té misteris insondables que mai entendré. Per exemple: per què els Marc Alier Boys no prenen com a punt de partida un fitxer dfwiki.php ja ben traduït?

dissabte, 18 de febrer de 2006

Moodlextecmoot

En Jordi Perales està engrescant un grup de moodlers a fer una trobada d'usuaris de Moodle a nivell no universitari, és a dir, usuaris de peu. M'hi he apuntat de seguida perquè penso que pot ser molt interessant tenir aquesta trobada entre patidors de phobos.

Hi ha moltes coses a parlar: des de queixar-nos del servidor fins a compartir i comentar com ens ho fem per sortir-nos endavant amb les activitats, quines són les més interessants i útils per a cada edat/tipus d'estudiant, etc.

Per altra banda la setmana ha donat bastant de sí. Hi ha hagut un punt d'inflexió dimecres a la tarda en què s'han aclarit moltes coses i que m'ha donat una mica de tranquil·litat i pau d'esperit. No res de l'altre món, però com a mínim ha eliminat l'excés de neguit que arrossegava de dies.

Pel que fa a coses que he après/descobert només la possibilitat d'imprimir directament a la fotocopiadora de la feina. Una cosa genial: es tracta de connectar la fotocopiadora a la xarxa, instal·lar els drivers en un pc i a partir d'aquí controlar-la des d'un ordinador. Et permet imprimir els PDF en paper dina3 per les dues cares i en format de fulletó: impressionant. No has de fer cap muntatge estrany perquè tot t'ho organitza la màquina.

dissabte, 11 de febrer de 2006

3000

3000 és el nombre de visites que ahir havia rebut cataLaTeX des que el 12 de juny de 2005 vaig obrir-lo a Xtec (recordeu que des del gener de 2005 que era actiu en un servidor gratuït). Primer vaig republiar els articles anteriors amb alguna modificació i quan el vaig tenir tot llest vaig continuar la tasca de publicar les meves troballes amb LaTeX.



Quin és l'objectiu de cataLaTex? En primer lloc és un espai on explicar allò que vaig esbrinant i coneixent i que reflecteixo en un document tex font i el PDF resultant. El document font pot servir tant per estudiar el codi com per utilitzar-lo com a plantilla d'un nou document. És a dir és un objectiu purament personal.

Però amb aquest desfici que deunostresenyor m'ha donat per explicar/mostrar/ensenyar tot allò que aprenc, cataLaTeX té un objectiu secundari de tipus pedagògic. Suposo i espero que alguna d'aquestes 3000 visites que he rebut en una mica més de mig any hauran llegit l'article, s'hauran descarregat el document PDF per veure quin resultat es pot obtenir i, finalment, hauran baixat el fitxer tex font, l'hauran estudiat (i millorat, que no és difícil) i potser els servirà per millorar els seus documents.

En aquest temps m'he susbscrit a la llista tex en castellà, una llista molt activa de la qual pràcticament cada dia rebo una mitjana de 5 missatges. He contestat alguna pregunta que he vist que sabia respondre (com el cas del currículum europeu) i he donat l'enllaç de la pàgina. Seguint aquest fil he contactat amb en Xurxo Sanz, un noi valencià enginyer en Geodèsia i Cartografia, amb qui ens enllacem els articles que publiquem. Tot i que hi ha altres persones que llegeixen habitualment cataLaTeX no mantenim tanta correspondència.

Quin futur li veig? La meva intenció és continuar publicant-hi coses que vagi aprenent. El que m'agradaria és que altres persones també s'animessin a publicar-hi coses o bé a enllaçar amb el lloc, no cal carregar massa el servidor.

dimecres, 8 de febrer de 2006

Entorns virtuals

No és un judici de valor, però després de conèixer l'entorn virtual educampus em quedo amb Moodle. Perquè, a veure, què entenem per entorn virtual?
  • si entenem entorn virtual com "plataforma" de distribució de continguts i comunicació, educampus és perfecte. En el moment en què va ser pensat complia els requisits que se li demanaven. Però, ai las! Som a les portes de la web 2.0
  • si entenem un entorn com un món virtual on tenen lloc els mateixos processos mentals, si no d'altres de qualitat superior, que tenen lloc en una situació presencial d'ensenyament i aprenentatge, aleshores ens hem d'inclinar per Moodle. Ei, i dic Moolde perquè és el que conec més i milor, però estic segur que hi ha solucions lliures, com ATutor o .LRN que també ho fan prou bé.
Crec que del que es tracta ara, i pel futur, no és tan de fer anar documents amunt i avall en una imitació del que fa el correu postal en una segona fase dels cursos "per correspondència".

Ara, i demà, del que es tracta és d'interactivitat. De què quan l'estudiant fa una tasca rebi, pel mateix mitjà i el més aviat possible, una retroacció a allò que ha fet. A què hi hagi una conciència de estar seguint el curs, conciència que s'adquireix en el moment en què es socialitza l'aprenentatge, en què es comparteix l'esforç, el treball i, naturalment, el resultat.

I això, ara per ara, només ens ho dónen les solucions lliures i més avançades. I Moodle ho és.

M'agrada Moodle.

divendres, 3 de febrer de 2006

Canvis en la plantilla

Si us fixeu bé en aquesta pàgina, a mà dreta hi ha uns quants enllaços, pocs, però escollits.
Avui n'he afegit dos de nous: un que duu al Weblog d'en Jordi Perales i l'altre al blog reemprès d'en Jordi Vivancos, que ell anomenat de TIC a TAC (aneu-hi i sabreu que no és el nom d'un parvulari :-).

Per què, després de tant de temps sense tocar la plantilla, ara se m'han despertat aquestes ganes d'afegir-hi blogs? Doncs perquè penso que són prou interessants i reflecteixen dos punts de vista diferents sobre les TIC: el d'en Jordi V més teòric i el d'en Jordi P més pràctic. Però tots dos s'han de tenir presents.

Espero que després de llegir aquest blog correu a visitar-los. Valen la pena.

eMule

Havia sentit a parlar molt de l'eMule però no acabava de saber massa bé com anava. Ara, amb l'ADSL, la cosa comença a tenir sentit per a mi. Es tracta d'un progrmaa que et connecta a un servidor, una màquina a la que es connecten, al seu torn, una sèrie d'ordinadors de particulars que comparteixen part del contingut seu disc dur. I què hi pot haver? Doncs de tot: imatges, vídeos, sons i documents de text.

L'eMule et permet escriure una referència a cercar, que tant pot ser una cançó com un text, i si està en algun dels milions d'ordinadors connectats en aquesta xarxa d'iguals et diu en quants llocs es troba i et facilita i gestiona la baixada tot programant-la en funció del trànsit, la proximitat, etc.

La idea és genial: no hi ha un únic lloc on anar a cercar fitxers, n'hi ha milions, tants com ordinadors formen aquesta xarxa. Ningú no hi guanya res, diners vull dir, sinó que es comparteix el contingut. De manera que en teoria pot ser un punt de recolzament de la famosa web 2.0. Ara bé, si es desvirtua, si només s'identifica amb saltar-se els drets d'autoria, la cosa pot anar a mal borràs. El temps ho dirà.