divendres, 31 de desembre del 2004

Blogger té problemes

Mai no m'hi havia trobat però des d'ahir que no puc desar els posts a la bitàcola perquè Blogger no es pot connectar al servidor Xtec. No sé si és cosa d'Xtec (ja podria ser: tohom és de vacances) o bé és de Blogger. O potser soc jo uqe faig (o diexo de fer) alguna cosa.
El temps ho arregla tot, esperem, doncs.

SCORM

Què és SCORM?
És un estàndard de paquets d'objectes d'aprenentatge reutilitzables. I què són objectes d'aprenentatge? Són petites unitats d'aprenentatge en un suport digital com ara pàgines web, animacions de Flash, multimèdia, applets de Java, etc. La idea és que algú les crea, els dóna una estructura que facilita l'aprenentatge i ho empaqueta. Aquest paquet es deixa en un repositori (és important la idea de compartir-los) o bé es distribueix i, per tal que no es perdi l'organització que li va donar l'autor, va acompanyat d'un manifest, és a dir, d'un document on queda reflectit el contingut i l'ordre o seqüència amb que es pot seguir per assolir els coneixements.

El que està estandarditzat és el manifest que no és altra cosa que un document XML on queda reflectida la informació. Aquest manifest (el fitxer imsmanifest.xml) és interpretat per uns fulls d'estil que transformen el llenguatge XML a llenguatge comprensible. El paquet, que no és res més que un fitxer comprimit en format zip, conté doncs tot el material d'aprenentatge més el manifest més els fulls d'estil.

Hi ha diferents estàndards que ajuden a classificar i reutilitzar els paquets d'objectes d'aprenentatge. Un d'ells és l'IMS, que fan servir a les universitat angleses, i que té darrera el projecte i repositori Jorum.

I un altre és l'Scorm, un estàndard americà que té com a característica la facilitat de ser interpretat per diferents entorns virtuals d'ensenyament-aprenentatge, com ara Moodle. I aquí lliga tot. Moodle pot importar paquets Scorm amb l'estructura que li va donar el creador al seu dia.

Un exemple: els cursos sobre OpenOffice de Guadalinex. Aquests cursos tenen la sèrie d'activitats com ara qüestionaris, fòrums, xats, etc. a que ens té acostumats Moodle. Però el que són els materials, el apunts per dir-ho així, són mòduls Scorm formats per pàgines web (amb una pila d'imatges) i applets de Java. El creador del paquet, l'empresa Sadiel que va rebre l'encàrrec de la Junta d'Andalusia, va fer els materials i els va organitzar d'una determinada manera i seguint una seqüència lògica que va reflectir en el manifest. Un cop ho va tenir tot llest ho va empaquetar en un fitxer zip que es pot cridar des de Moodle quan es crea una activitat del tipus Scorm. L'estudiant, quan hi accedeix, veu un arbre lògic que li permet navegar pels diferents objectes d'aprenentatge.

La gràcia de l'assumpte és que una altra persona podria agafar els objectes d'aprenentatge i reorganitzar-los d'una forma diferent, traient alguns recursos i afegint-ne d'altres. En acabat podria crear el nou manifest i, finalment, empaquetar-ho tot de nou per distribuir-ho i compartir-ho.

Hi ha un programa, Reload (=Reusable eLearning Object Authoring & Delivery), que ha creat i distribueix lliurement el JISC que permet crear aquests paquets i desar-los en qualsevol dels dos estàndards: IMS o Scorm. I aqui comença l'aventura.

Per tal de veure els cursos d'OpenOffice em vaig instal·lar Moodle en local i funcionen perfectament (hi ha algun problemet però segur que el resoldré). I aquí vaig entrar en contacte amb l'Scorm. El problema va ser que, com sempre, anava curt de temps i no m'hi vaig poder entretenir, però ja vaig veure que hi havia alguna cosa nova en tot allò de l'arbre expandible dels continguts.

Per altra banda m'havia baixat el Reload i aquests dies me l'he instal·lat. Hi he fet alguna prova (i he fet bondat: m'he llegit primer el manual) i avui havien d'encaixar totes les peces.

He anat al Moodle en local i he intentat carregar-hi el paquet Scorm de prova que duia preparat. Problema, em deia que no hi havia manifest. Bé, potser no ho he fet bé.

Aleshores he anat al curs d'OpenOffice i hi he afegit un tema més, i en aquest tema hi he volgut afegir una activitat Scorm, una de les del propi curs. I m'ha tornat a dir el mateix: no hi havia manifest. I no era cert, jo l'havia descomprimit i l'he vist. El que és cert és que no l'he pogut obrir amb el navegador (amb el bloc de notes sí: és text pur i dur) perquè hi havia un problema en una línia: una vocal accentuada. Potser les coses van per aquí.

Com sempre he anat a plorar als fòrums de Moodle: amb una comunitat tan activa segur que molt aviat tindré la solució i podré seguir treballant amb aquesta funcionalitat. Promet força.

dimarts, 28 de desembre del 2004

Deures de Nadal

Tinc una pila de coses per fer aquest Nadal però, com sempre, em costa de posar-m'hi.
En lloc d'obtenir una alta productivitat em dedico a repassar el vell LaTeX i trobar-hi coses noves.
Per exemple:
  1. el paquet ticket permet fer impressions de tickets, targetes, etc. S'hi poden incloure gràfics i el resultat és espectacular.
  2. el paquet refman és més que un paquet una classe (com la book o article). Es tracta d'un document tipus llibre (amb part, capítol, secció, subsecció, etc) però preparat per a fer manuals de referència i escrits amb línies curtes (però configutables) i amb un gran marge esquerre per fer-hi anotacions. Molt potent i atractiu.
  3. el paquet memoir és semblant a la classe book però més completa i actualitzada, ho porta tot inclòs: capçaleres/peus, distribució de la pàgina, etc. Val la pena llegir-se el manual en format pdf per la gran quantitat d'informació que inclou sobre formats, llibres, publicació, etc. Útil encara que no sapiguem res de LaTeX (ni ens interessi).
  4. el paquet schedule fa quadres horaris. He hagut d'adaptar-lo al català però ha estat fàcil. Hi hja un petit problema, però, que és que el dijous queda més amunt que els altres dies l'explicació? La macro calcula la distància entre les lletres dels dies i la línia, i com que la j baixa una mica...
  5. estic lliutant amb el tema de les lletres, no m'acabo d'aclarir amb les font de tipus 1, les PS, les metafonts, etc. De moment he aconseguit que si faig servir la bookman, per exemple, la sans-serif sigui l'helvètica (arial). I també he aconseguit que em surtin els símbols tipus dibuixet. Però va ser una bona feoinada que va incloure una actualització del programa MiKTeX que va funcionar molt bé.

divendres, 24 de desembre del 2004

vacances de Nadal i SMI

Què es pot fer durant tots aquests dies de vacances i amb un fred que pela? Doncs estar-se a caseta, ben calentó, i connectar-se al SMI.
Si algú llegeix això i vol provar a veure si soc al servidor jabber d'Xtec @smi.xtec.es que ho provi que, amb una mica de sort, coincidirem.

A mi se m'ha girat un munt de feina: he tornat a LaTeX i vull aprendre a fer anar una nova classe de documents, se'n diu memoir, és a dir, memòria, i sembla que supera les velles book i article. Ja n'aniré parlant.
També estic treballant amb taules, en concret amb una taula llarga (longtable) que ocupa més d'una pàgina. De moment funciona prou bé.

M'estic plantejant de fer un curs a distància per introduir-se al LaTeX. Algú s'hi apuntaria?

dissabte, 18 de desembre del 2004

Tutorial per a Moodle

Aprofitant l'avinentesa de la que parlava el dimarts 14 de desmebre he fet un petit Tutorial per a crear i restaurar còpies de seguretat de cursos de Moodle

Com indica el títol es tracta d'aprendre a crear còpies de seguretat per a noperdre dades i, tot aprofitant la potència de Moodle, desar-les sense dades d'estudiants i així poder restaurar els cursos "en blanc" a cada nou inici. N'estic molt satisfet perquè m'ha costat molt poc de fer i el resultat és bo. Com d'habitud està fet amb LaTeX i això proporciona una qualitat que cap editor de text aconsegueix.

Visiteu-lo, "hasta" per veure'l. :-)

dijous, 16 de desembre del 2004

Gaim i MI

Ahir a la nit l'Imma i la Trini es vàren prestar a fer un altre experiment per provar la missatgeria instantània MI. Les havia convocat jo, amb més gent, per tal de provar el darrer programa que m'havia instal·lat, el Gaim, del que ja vaig parlar com a client de MI de diferents protocols (Jabber, MSN, AOL, etc). I va anar prou bé.

Una cosa que no acabo d'entendre, però és el funcionament de les sales. Pel que vaig arribar a esbrinar quan fas clic sobre el nom d'un contacte connectat s'obre una finestra per fer un xat a dos. Però per a què hi hagi més gent has d'obrir una sala i convidar als contactes (a través d'un missatget o avís) a entrar-hi. Si no et conviden no hi pots entrar, vet aquí el truc.

Va funcionar molt bé tant el programa com la sala tot i que no hi vàrem estar-hi massa estona (tots anem cansats/des). I se'm va acudir fer de cara al gener encara una tercera prova, però aquesta amb usuaris de Jabber d'altres servidors fora de smi.xtec.es. Quan ho tingui més rumiat ja ho explicaré.

dimarts, 14 de desembre del 2004

+Moodle

He parlat mai de Moolde? És broma, no me'n canso.
Avui he fet dues coses que tenia en pensament de fer des de feia temps i no trobava mai el moment. Però, és clar, el moment arriba i has de fer un cop de cap.

1.-volia provar els cursos d'OpenOffice de Guadalinex. Però pesen 25 megues cadascun i pensava que si els pujava al servidor em menjaria tot l'espai. Com restaurar-los a Moodle per veure com van?
La solució estava clara: instal·lar Moodle en local amb l'ajut de l'instal·lador que l'Eloy Lafuente ens va presentar a la Moodlemoot i aleshores provar de restaurar el curs.
Així que ni curt ni peresós m'hi he posat. Primer descomprimir l'instal·lador, en acabat fer-lo córrer i aleshores, des del navegador configurar tot un lloc Moodle.
Un cop he tingut el Moodle funcionant m'he baixat la còpia de seguretat d'un dels cursos i l'he posada a la carpeta backupdata d'un curs acabat de fer. En aquesta mateixa carpeta hi he copiat el curs que m'he baixat de Guadalinex i aleshores, des del menú d'administració del propi curs he restaurat la còpia de seguretat.
Tot ha estat senzillíssim: m'ha demanat on restaurar-la: en un curs existent (cosa que el matxaca), en un d'existent però afegint dades o en un de nou. Al final ho he fet en un de nou i tot ha estat molt rapid.
Ara només necessito temps per veure com està fet el curs i què c...ons és l'SCORM.

2.- a continuació, i lligat amb backups, he estat rumiant que cal anar-los fent dels cursos que ara acabem i que han de començar de nou al gener. Per això he seguit aquest ordre d'accions que ha funcionat perfectament:
  • primer, amb la Mariwave, hem fet una còpia de seguretat del seu curs amb tot els usuaris, intervencions, posts, arxius, etc.
  • després hem repetit l'operació però sense dades d'usari i l'hem desat sota el nom plantilla
  • hem baixat a un ordinador la plantilla per si de cas
  • hem anat per restaurar plantilla en un curs buit i, al donar les 3 opcions, li he dit que curs nou. I ha restaurat tota l'estructura del curs, amb totes les activitats, etc però en blanc, sense ususaris ni continguts afegits; és a dir, preparat per a ser utilitzat de nou. Genial
Ara ja sé com fer-ho. Un dia ben aprofitat.

diumenge, 12 de desembre del 2004

php webquest

Els profes de l'IES Cavalieri de Sevilla, un dels quals és l'Antonio Temprano que també ho va ser del curs de Thales, han tirat endavant una proposta molt interessant. Es tracta d'un programa, phpwebquest , escrit en php i corrent amb la BD mySQL, que serveix per a fer webquests, és clar.

Bé, fer-les les ha de fer cadascú, el programa el que fa és posar-les a la web. A través d'una interfície molt senzilla va guiant a través de les diferents passes fins a tenir-la tota feta. Comença per deixar-te triar entre tres plantilles de disposició de la pàgina, després tries el color de la pàgina, del text i dels enllaços. A partir d'aquí comença el procés de creació de les pàgines, per a cadascuna (introducció, tasca, etc) es pot pujar una imatge i escriure un text. Quan s'acaben d'introduir les dades es pot visualitzar la pàgina, tornar enrera a rectificar o bé continuar si està bé.
Al final pot quedar una webquest tan xula com aquesta :-)

Val la pena provar-lo, només cal anar a la pàgina del lloc phpwebquest i deixar-se guiar.

dijous, 9 de desembre del 2004

Gaim

Gaim és un programa de missatgeria instantània, com també ho és Exodus. L'avantatge de Gaim, però, és que permet connectar-se a diferents serveis a part del conegut Jabber sobre el que corre la missatgeria instantània d'Xtec.

Me'l vaig baixar i instal·lar i encara no l'havia provat. I ahir vaig enganxar un usuari d'MSN amb ganes de connectar-se i li vaig proposar la possibilitat de convertir-se en un betatester. I acceptà encantat (quin remei, si no no el deixo connectar al meu fill).
Vam crear un compte a Gaim per a la seva connexió amb MSN i tot va funcionar com una seda: van aparèixer tots els seus contactes, les icones, emetia sons a cada nova conversa, etc: un luxe. Ara només em queda crear-me un compte per a Jabber i que algú s'hi connecti!

dijous, 2 de desembre del 2004

Blog

La paraula més buscada enguany al prestigiós diccionari anglès Webster ha estat Blog. I com es defineix?
Doncs així: a Web site that contains an online personal journal with reflections, comments and often hyperlinks, en llemosí: un loloc web que conté un diari personal amb reflexions, comentaris i, sovint, enllaços.
Més clar impossible.
És un clar símptoma de l'interès que aquests tipus de pàgines desperten entre el públic. Perquè si és cert que hi ha molts blogs a la xarxa, no ho és menys que hi ha molta gent que encara no sap què són. I són, suposo, els que consulten el diccionari.
Ityem més: en un dels cursos sobre Internet del meu entorn una de les activitats és esbrinar què és un weblog i, en conseqüència, crear-ne un. Doncs bé, segons la professora ha estat una de les activitats més reeixides. I no m'estranya: hi ha 9 comentaris de desconeguts en un dels posts dels estudiants.